hero

Karácsonyi lidércnyomás

Új Művészet
2021

Írta: Győrffy László

 

Acélkék plakátok hirdetik, hogy idén elmarad a karácsony: a jövőképemet időben szimulációs kapszulákba zártam, minden más csak a jelen karácsonyának hús-vér kísértete, de túl hosszúra nyúlt az online megnyitó, ezért kilépek a spektrális jelenlétből, hogy megtudjam, működik-e még a lábam a fantomfájdalom jelentkezése előtt – a Gutenberg tér üres, csak fertőzött répák hevernek a játszótéren az anorexiás égbolt alatt.

 

Jean-François Lepage: Renaissance (II) ╱ 2019 ╱ vegyes technika, c-print ╱ 280×350 mm

 

A TOBE Gallery adventi Instagram-kampányának szellemes geometriája fokozatosan készített fel az év végi kellemetlenségekre, amelyben a hírnök szerepét Jessica Harrison angyalian bájos, műgyantával preparált kerámiája töltötte be, az ajándékozás gesztusával emelve maga elé saját beleit: elnézést, remélem nem baj, ha nincs becsomagolva, de nehéz évünk volt, a legfontosabb úgyis a SZERETET. Mióta bevezették a BAROKKOT, a rokokó kályhadísz feketére pörkölődött, a biedermeier pedig csak az egyszerűség hazug maszkja, amely eltakarja a véres fodrokat.

 

Jean-François Lepage: Renaissance (X) ╱ 2020 ╱ vegyes technika, c-print ╱ 278×347 mm

 

A Nightmare Before Xmas tárlatának megérkezését már előre jelezte a budafoki AQB sötét kazamatáiban megrendezett MMM végítélete vagy Péli Barna nyilvánosan fürdőző kompániája a király utcai FLASH SHOW ablakában, arra figyelmeztetve, hogy a kirakat nem azért van, hogy vásárlásra csábítson, hanem hogy megvédjen a purhab mutánsok invazív családjától: Hangszigetelt Zoltán 9 debil szolgája jó apa lett, úszni tanítja a semmiben tolerálhatatlan embrióját, Zolit. Tim Burton klasszikus The Nightmare Before Christmas című animációja óta az ünnep bármikor lidércnyomássá válhat, különösen váratlan halál esetén: Jake and Dinos Chapman 2004-ben ugyanezzel a címmel állította össze a londoni All Tomorrow’s Parties zenei fesztivál téli szünidőre időzített koncertsorozatának műsorát, majd tíz évvel később netes képeslappal kívánt epileptikus rohamokat a közönségnek („What Christmas looks like when you’re dying”), amiben néhány másodperces gifként pereg le az életmű, szubliminális vágóképeket égetve a gyűjtők tudatalattijába, hogy egy péniszorrú gyermek és a keresztre feszített Ronald McDonald között emlékezzenek az utolsó terített asztalra.

 

A TOBE Gallery ünneprontó vegyes felvágottja váratlan hangsúlyokkal, meglepetésvendégekkel és gátlástalan mediális lazasággal kínált Chapmanéknél könnyebben emészthető bőségtálat absztrakt és figuratív, két- és háromdimenziós, monokróm és polikróm adalékanyagokkal bíró mozaikos tárgyszőnyegével.

 

 

Olvasd tovább a cikket »

 

The Nightmare Before Xmas

TOBE Gallery

2020. december 1–22.

▬▬▬▬

Barokk Femina

ISBN könyv+galéria

2020. december 9–23.

What's on at TOBE